ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1. Definities
1.1. Renate van Ansem: de eenmanszaak Renate van
Ansem Interieurontwerp, gevestigd te Eindhoven en
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder
nummer 92919782.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die
met Renate van Ansem een overeenkomst is aangegaan.
1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.
1.4. Diensten: alle diensten die Renate van Ansem voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het als
interieurontwerper maken van interieurontwerpen door
middel van kleur-, meubel, licht- en accessoire advies
met behulp van o.a. een moodboard, een indelingsplan, kleuradvies, lichtplan, meubeladvies, gordijnadvies, shoppinglist en ontwerpplan in 2D en 3D.
1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Renate van Ansem en de klant op basis waarvan Renate van Ansem de diensten zal gaan uitvoeren.
1.6. Informatie: alle gegevens die de klant aan Renate
van Ansem aanlevert.
1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail of digitale berichtgeving zoals WhatsApp.
1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijkeen persoonsgegevens die door de klant en/of Renate van Ansem worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.
1.9. Website: www.renatevanansem.nl
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Renate van Ansem gedane aanbiedingen,
uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en
facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door een akkoord via de e-mail, of het online accepteren van een offerte, en daarmee expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis
heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst
boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden
worden uitgevoerd die door Renate van Ansem zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst. Indien Renate van Ansem
een derde partij aan de klant adviseert maar niet zelf inhuurt voor het uitvoeren van de levering of dienst, zijn de klant en de derde partij zelf verantwoordelijk voor alle handelingen die tussen partijen worden uitgevoerd.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden
zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.
2.6. Renate van Ansem mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.
2.7. Als Renate van Ansem de algemene voorwaarden
wijzigt, zal Renate van Ansem de klant hiervan per e-mail op de hoogte stellen.
2.8. In geval van een wijziging van de algemene
voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene
voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene
voorwaarden.
2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht
blijven en zullen Renate van Ansem en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig
verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.
2.10. In geval van inkoop van materialen/decoratie bij
derden (leveranciers) zijn tevens de algemene
voorwaarden van deze desbetreffende leverancier van
toepassing op de overeenkomst die is gesloten tussen
Renate van Ansem en de klant.
Artikel 3. Aanbod
3.1. Als een aanbod van Renate van Ansem een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 14 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 14 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van beschikbaarheid en de planning van Renate van Ansem. Offertes en/of een opgesteld voorstel met betrekking tot styling (producten etc.) vallen ook onder de toepasselijkheid van dit artikel.
3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de
genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Renate van Ansem het aanbod en de bijbehorende tarieven
intrekken of wijzigen.
3.3. Renate van Ansem geeft in het aanbod aan welke
dienst of gekozen pakket wordt aangeboden, welk
pakkettarief hievoor wordt gehanteerd en/of het
gebruikelijke uurtarief met een geschat aantal uren.
Bijkomende kosten zoals reistijd á €0,22 p/km, reiskosten á €20,- per uur en/of parkeerkosten worden tevens op basis van nacalculatie in rekening gebracht.
3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Renate van Ansem de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
3.5. Het aanbod en/of de speciale actie geldt niet
automatisch voor vervolgopdrachten.
3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende
gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.
3.7. Renate van Ansem mag een aanbetaling van 50% van het overeengekomen tarief aan de klant in rekening brengen. De werkzaamheden zullen pas starten nadat de aanbetaling is voldaan. Tenzij anders overeengekomen, wordt het restantbedrag in één termijn van 50% of in meerdere maandelijkse termijnen aan de klant gefactureerd.
3.8. Renate van Ansem mag de tarieven tussentijds
wijzigen. Als de tarieven van overeengekomen diensten
stijgen na het sluiten van de overeenkomst, dan mag de klant de overeenkomst annuleren per de datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen door wettelijke regelingen of bepalingen zijn hierbij uitgesloten.
3.9. Na het verstrijken van de duur van de opdracht, in
geval van een opdracht met een bepaalde duur, kan door de klant geen aanspraak meer gemaakt worden op niet of nog niet genoten onderdelen van de opdracht in welke vorm dan ook.
3.10. Alles wat buiten het aanbod aan de klant wordt
geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en mag als
zodanig in rekening worden gebracht.
3.11. Renate van Ansem kan niet aan het aanbod worden gehouden als de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.
3.12. Na het verstrijken van de duur van de opdracht, in geval van een traject met een bepaalde duur, kan door de klant geen aanspraak meer gemaakt worden op niet of nog niet genoten onderdelen van de opdracht in welke vorm dan ook.
Artikel 4. Overeenkomst, meerwerk, ontbinden en
annuleren
4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment
dat de klant akkoord via de e-mail stuurt of een offerte
online accepteert. Wijzigingen in gesloten
overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden
gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Renate van Ansem en de klant zijn geaccepteerd.
4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Renate van Ansem binnen de afgesproken termijn starten met de werkzaamheden. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Renate van Ansem de acceptatie van het aanbod. Zolang Renate van Ansem de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.
4.3. Derden kunnen worden ingehuurd vanwege de
omvang van de opdracht, extra expertise of drukte aan
de kant van Renate van Ansem. Indien het voor de
uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een derde partij zich bij Renate van Ansem voegt, zal deze derde partij pas aangesteld worden na overleg met de klant.
4.4. Als Renate van Ansem door onvoorziene
omstandigheden, die op het moment van het opstellen
van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Renate van Ansem de daaruit voortkomende meerkosten
als meerwerk aan de klant in rekening brengen.
4.5. Wanneer door meerwerk het tijdstip van (af)levering wijzigt, stelt Renate van Ansem de klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
4.6. Als de klant een overeenkomst tussentijds wil
ontbinden is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht om een vergoeding te betalen voor de al uitgevoerde werkzaamheden.
4.7. Wanneer de klant een overeenkomst binnen 14
dagen voor aanvang van de werkzaamheden wil
annuleren is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht een vergoeding te betalen van 25% van het overeengekomen tarief.
4.8. Een los adviesgesprek of presentatie van het
moodboard kan tot 24 uur voor aanvang van de meeting éénmalig kosteloos worden verplaatst. In geval van annulering binnen 24 uur (=no show) wordt het uurtarief in rekening gebracht.
4.9 In aanvulling op bovenstaande artikelen met
betrekking tot ontbinding en annulering is de klant in
ieder geval verplicht om geleden verlies, gederfde winst en de kosten voor ingehuurde derden en ingekochte materialen te vergoeden.
4.10. Het door de klant geaccepteerde aanbod,
eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene
voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en
vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge
afspraken.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. Iedere overeenkomst tussen Renate van Ansem en de klant is een inspanningsverplichting (en uitdrukkelijk géén resultaatsverplichting) waarbij Renate van Ansemde verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid, vakmanschap en professionele en onafhankelijke dienstverlening. Het creëren van interieurontwerpen is een uiting van creativiteit, smaak en eigenheid. Zodra de klant akkoord gaat met het aanbod van Renate van Ansem, gaat de klant ook akkoord met de aanpak en stijl die Renate van
Ansem hanteert. Renate van Ansem heeft het recht om de inhoud van haar dienstverlening, voor zover hier niets expliciet door de klant over is gemeld, naar eigen
technisch en creatief inzicht uit te voeren. Indien Renate van Ansem tijdens de uitvoering van de opdracht van mening is dat er iets gewijzigd dient te worden met betrekking tot het ontwerp, zal Renate van Ansem dit met de klant bespreken. Renate van Ansem kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat van de werkzaamheden niet aan de verwachtingen van de klant voldoet en/of aan het resultaat dat de klant beoogde.
5.2. Renate van Ansem zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Renate van Ansem levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3. In sommige gevallen is Renate van Ansem bevoegd een naamsvermelding te plaatsen in/op geleverde producten en/of diensten. Het is de klant niet toegestaan deze naamsvermelding te verwijderen, behalve alsanders is overeengekomen.
5.4. In aanvulling op artikel 5.3 is Renate van Ansem ook bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor
bijvoorbeeld een portfolio of referenties, de gegevens
van de klant en voor- en na foto’s van de opdracht op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.5. De klant is verplicht om Renate van Ansem te
voorzien van alle juiste gegevens waarvan de klant
redelijkerwijs moet weten dat deze noodzakelijk zijn voor een juiste uitvoering van de overeenkomst. Hieronder wordt in ieder geval het leveren van recente en juiste plattegronden, tekeningen en afmetingen verstaan. De klant is in ieder geval altijd zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de plattegronden, tekeningen, afmetingen en het aanvragen/in het bezit hebben van de juiste vergunningen.
5.6. De klant is in ieder geval verplicht Renate van Ansemonverwijld op de hoogte te stellen, dan wel op de hoogte te laten stellen door een derde, van wijzigingen in persoonsgegevens, belangrijke informatiebetreffende de uitvoering van de dienst zoals wijzigingen in
plattegronden, tekeningen en/of afmetingen,
vergunningen of overige informatie waar Renate van
Ansem om verzoekt. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze
gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.7. Als de klant de gegevens uit artikel 5.5 en 5.6 niet of niet-tijdig aan Renate van Ansem beschikbaar stelt en de uitvoering van de werkzaamheden daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Renate van Ansem eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Renate van Ansem zijn ontvangen.
5.8. Renate van Ansem houdt de klant, voor zover
noodzakelijk, op de hoogte van de werkzaamheden en de uitvoering van de diensten.
5.9. Renate van Ansem is niet aansprakelijk voor fouten en/of gebreken in producten en/of diensten van door of namens de klant ingeschakelde derden, ongeacht of deze door Renate van Ansem aan de klant zijn geïntroduceerd. De klant dient klachten in verband met de fouten en/of gebreken met de derde partij zelf af te handelen. Renate van Ansem bemiddelt slechts wanneer een derde partij wordt geïntroduceerd en zal nooit een partij zijn in de overeenkomst tussen de klant en de derde partij.
5.10. Renate van Ansem geeft slechts een advies over
maten, patronen, kleuren en afmetingen. Renate van
Ansem kan niet aansprakelijk worden gesteld voor
tegenvallende resultaten na akkoord van de klant.
5.11. Indien overeengekomen wordt de klant tijdens de
presentatie van het moodboard, indelingsplan en 1e
conceptontwerp in de gelegenheid gesteld feedback te
geven in maximaal 5 feedbackrondes.
Deze feedback dient binnen 7 dagen na de presentatie van het moodboard, indelingsplan en 1e conceptontwerpaan Renate van Ansem aangeleverd te worden. De feedback mag niet leiden tot verandering van de opdracht. Na akkoord van de klant zal Renate van Ansemover gaan tot het maken van het definitieve ontwerp en zijn wijzigingen niet meer mogelijk.
5.12. Indien Renate van Ansem in geval van overmacht zoals genoemd in artikel 12 en/of bij het niet voorradig zijn van materialen/decoratie moet afwijken van het styling voorstel, zal Renate van Ansem op locatie, en in overleg met de klant, een passend alternatief voorstel doen. Tevens is de geleverde shoppinglist onder voorbehoud van beschikbaarheid bij de leverancier(s).
Artikel 6. Rechten en verplichtingen voor de klant
6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.
6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.5. snel aan Renate van Ansem te melden.
6.3. De klant is verplicht om klachten over de door
Renate van Ansem geleverde diensten en/of producten zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 dagen na constatering van het gebrek maar uiterlijk binnen 30dagen na afronding van de opdracht, aan Renate van Ansem te melden. Renate van Ansem streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.
6.4. De klant is verplicht Renate van Ansem een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Renate van Ansem van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.
6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle
materialen en/of gegevens die Renate van Ansem nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Renate van Ansem niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.
6.7. De particuliere klant kan een overeenkomst die
betrekking heeft op het uitvoeren van diensten binnen
14 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden zolang de werkzaamheden nog niet van start zijn gegaan. Renate van Ansem mag vragen naar de reden van herroeping, maar mag de klant niet verplichten tot het geven van de redenen van ontbinding.
6.8. De in artikel 6.7 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de klant akkoord heeft gegeven op de offerte. Dit is enkel van toepassing als de overeenkomst op afstand wordt gesloten. Indien Renate van Ansem eerst op locatie is geweest, is het herroepingsrecht niet van
toepassing.
6.9. Indien de klant gebruik maakt van het
herroepingsrecht, meldt zij dit binnen de bedenktermijn
aan Renate van Ansem. Bij afname van een dienst
worden de werkzaamheden die binnen de
herroepingstermijn zijn uitgevoerd door Renate van
Ansem naar rato in rekening gebracht.
6.10. De klant is te allen tijde verplicht de documentatie, zoals adviezen, maten, ontwerpen en tekeningen (bouwkundige/bouwtechnische tekeningen uitgesloten) welke Renate van Ansem aan de klant aanlevert, tijdig te beoordelen en te controleren op juistheid.
6.11. De klant is en blijft te allen tijde zelf
verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen
gegeven door Renate van Ansem tijdens de uitvoering
van de opdracht. Tevens is Renate van Ansem niet
aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning van de uitvoering van het door Renate van Ansem gegeven advies.
6.12. Het is de klant niet toegestaan wijzigingen aan te
brengen binnen de gemaakte ontwerpen zonder
voorafgaand overleg met Renate van Ansem. Indien de
klant toch zelf, en zonder voorafgaand overleg met
Renate van Ansem, wijzigingen aanbrengt is Renate van Ansem niet verantwoordelijk voor de gevolgen hiervan.
6.13. Indien de klant na afloop van de samenwerking het uiteindelijke ontwerp alsnog afkeurt, blijft de
betalingsverplichting bestaan.
6.14. Indien de klant schade veroorzaakt aan de door
Renate van Ansem geleverde stalen en/of de stalen na
afloop van de opdracht niet aan Renate van Ansem
retour gegeven worden, is de klant verplicht de waarde
van de kleurstalen aan Renate van Ansem te vergoeden.
6.15. De klant is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor
het aanleveren van de juiste afmetingen en maten.
Tevens dient de klant zelf de nametingen en controles uit te voeren voordat eventuele materialen worden besteld.
Artikel 7. Levering en levertijd
7.1. De door Renate van Ansem te hanteren
leveringstermijn verschilt per opdracht en wordt in
overleg met de klant vastgesteld. De levertijd begint na
totstandkoming van de overeenkomst en na ontvangst
van alle benodigde gegevens en/of materialen.
7.2. De klant moet de benodigde gegevens en/of
materialen zoals genoemd in artikel 5.5 en eventuele
aanvullende gegevens om een juiste uitvoering van de
werkzaamheden mogelijk te maken, uiterlijk 2 dagen
voor aanvang van de werkzaamheden of de ingeplande afspraak aan Renate van Ansem aanleveren.
7.3. Genoemde levertermijnen zijn altijd richtlijnen, deze termijn is nooit definitief. Als de levertermijn wordt
overschreden, betekent dit niet automatisch dat Renate
van Ansem in gebreke is.
7.4. Als de levertermijn met meer dan 30 dagen wordt
overschreden, kan de klant de overeenkomst alleen
ontbinden als Renate van Ansem na een gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn de levering alsnog uitvoert en de verplichtingen niet nakomt.
7.5. De klant is verplicht datgene te doen wat nodig is om een tijdige levering door Renate van Ansem mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan het leveren van de gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 7.2.
7.6. Als door toedoen van Renate van Ansem de levering vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Renate van Ansem dit zo snel mogelijk schriftelijk dan wel telefonisch aan de klant meedelen.
7.7. Alle ontwerpen welke door Renate van Ansem aan de klant worden geleverd zijn enkel voor het in de offerte overeengekomen gebruik en/of doel. De geleverde ontwerpen mogen niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan in eerste instantie in de offerte is overeengekomen. Indien de klant de ontwerpen voor andere doeleinden dan overeengekomen in de offerte wil gebruiken, is de klant verplicht hiervoor toestemming te vragen aan Renate van Ansem.
7.8. Na akkoord van de klant dient binnen 3 maanden te worden gestart met de uitvoering van opdracht tot het maken van een ontwerp, tenzij hierover uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt. Indien de opdracht later start, komen de vertragingskosten voor rekening van de klant.
Artikel 8. Betaling
8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het
overeengekomen tarief.
8.2. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na de
factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere
afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere
betaaltermijn vermeld is.
8.3. Renate van Ansem biedt de klant de mogelijkheid om in vooraf overeengekomen termijnen te betalen. Indien de termijn betaling(en) niet-tijdig worden voldaan, is Renate van Ansem bevoegd de werkzaamheden uit te stellen tot de betalingsachterstand is ingelopen.
8.4. Als de zakelijke klant niet-tijdig aan de
betalingsverplichting voldoet, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.
8.5. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het
verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke
(handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding
van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke
incassokosten welke ten minste 15% van het
factuurbedrag met een minimum van €40,- bedragen.
8.6. In geval van overlijden aan de zijde van de klant zijn de vorderingen van Renate van Ansem onmiddellijk opeisbaar.
8.7. In aanvulling op artikel 8.6 heeft Renate van Ansemhet recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder
ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.
8.8. Alle door Renate van Ansem geleverde producten
en/of diensten blijven eigendom van Renate van Ansem
totdat alle door de klant verschuldigde bedragen aan
Renate van Ansem zijn betaald.
8.9. De klant kan bezwaren tegen de door Renate van
Ansem verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Renate van Ansem kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Renate van Ansem een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
Artikel 9. Intellectueel eigendom
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle
geleverde diensten, producten, documentatie en/of
materialen zoals, maar niet uitsluitend, gemaakte
ontwerpen berusten bij Renate van Ansem tenzij anders is overeengekomen. Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen te verveelvoudigen, doorverkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Renate
van Ansem ontwikkelde voortbrengselen van de
menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Renate van Ansem tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3. Renate van Ansem is niet verantwoordelijk voor de
informatie en/of content die via de klant met Renate van Ansem wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld.
Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of
content op een manier inbreuk maakt op rechten van
derden en/of in strijd is met de geldende wet- en
regelgeving, zal de klant Renate van Ansem vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.
9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel, in het bijzonder artikel 9.5, wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Renate van Ansem recht heeft op een vergoeding ter hoogte van minimaal tweemaal de door Renate van Ansem gehanteerde licentievergoeding, met een minimum van €1.000,- voor een dergelijke vorm van gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
9.5. Indien de klant een ontwerp van Renate van Ansemafkeurt, mag dit ontwerp in geen enkel geval door de klant zelf en/of een derde partij alsnog worden
uitgevoerd.
9.6. De klant krijgt na levering van de ontwerpen en
indelingsplannen een exclusieve en niet-overdraagbare licentie tot het gebruik van het ontwerp. Tevens heeft de licentie geen betrekking op gebruik van het bronbestand, de klant krijgt dus geen toegang tot het bronbestand van het ontwerp/indelingsplan.
Artikel 10. Duur overeenkomst en beëindiging
10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2. De klant kan de overeenkomst tussentijds opzeggen aangezien dit wettelijk is toegestaan.
10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen
ontbinden als de andere partij na een deugdelijke
schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Renate van
Ansem de overeenkomst zonder ingebrekestelling en
zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke
kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
• surseance van betaling aan de klant is verleend;
• het faillissement van de klant is uitgesproken;
• het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en terugkerende betalingsproblemen;
• de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
• de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
• de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
• de klant herhaaldelijk niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Renate van Ansem negeert;
• er voor Renate van Ansem aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Renate van Ansem zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.
10.5. Renate van Ansem zal, indien de overeenkomst
wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de nog niet uitgevoerde
werkzaamheden aan de klant retourneren maar nooit
verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.
10.6. Als Renate van Ansem op het moment van de
beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen
met betrekking tot de reeds uigevoerde werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald.
Daarnaast blijven bedragen die Renate van Ansem vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de
ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1. De klant is en blijft te allen tijde zelf
verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen die zijn gegeven door Renate van Ansem tijdens de uitvoering van de opdracht. Tevens is Renate van Ansem niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering van het door Renate van Ansemgegeven advies. Renate van Ansem heeft enkel een adviserende rol.
11.2. Indien Renate van Ansem op enige wijze
aansprakelijk wordt gesteld voor schade, is iedere
aansprakelijkheid beperkt tot de vergoeding van directe
schade tot maximaal tweemaal het overeengekomen
tarief voor de betreffende diensten. Als er sprake is van
een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt
tot maximaal tweemaal het bedrag van de door de klant betaalde facturen in de periode dat de schade is
ontstaan.
11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Renate van Ansem heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Renate van Ansem een redelijke termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Renate van Ansem niet heeft voldaan
aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geldt het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Renate van Ansem
alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de
redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de
omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter
voorkoming of beperking van de schade voor zover de
klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot
beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5. Renate van Ansem is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Renate van Ansem.
11.6. Renate van Ansem is in ieder geval nooit
aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals
gemiste besparingen, kosten voor juridische bijstand,
herstelkosten, schade door (bedrijfs)stagnatie en voor
schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel
5.5 en 7.2 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of
wanneer Renate van Ansem is uitgegaan van door of
namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige
gegevens.
11.7. De klant vrijwaart Renate van Ansem tegen alle
aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met
werkzaamheden die Renate van Ansem in het kader van de overeenkomst heeft verricht.
11.8. Indien er een bouwkundige ingreep uitgevoerd
dient te worden naar aanleiding van het advies/ontwerpvan Renate van Ansem, is de klant zelf verantwoordelijk voor het inschakelen van een constructeur en/of bouwkundig socialist en het aanvragen van vergunningen dan wel het melden van een bouwkundige ingreep bij de daarvoor bestemde instantie(s).
11.9. Renate van Ansem is niet aansprakelijk dan wel
verantwoordelijk voor de juistheid van de
constructieberekeningen en/of constructietekeningen bij bouwkundige ingrepen indien deze naar aanleiding van het ontwerp van Renate van Ansem uitgevoerd dienen te worden.
11.10. Renate van Ansem geeft enkel advieze over het
afstylen van de woning. Renate van Ansem is niet
aansprakelijk indien de klant dit advies opvolgt en
daardoor leidingen in de muur geraakt worden. De klant is zelf verantwoordelijk voor de controle of dit mogelijk is.
Artikel 12. Onderbreking van de werkzaamheden en
overmacht
12.1. Renate van Ansem is niet gehouden aan de
verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door
overmacht. Onder overmacht wordt een situatie
verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op
uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie,
ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en
overheidsmaatregelen.
12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in
artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden
plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 60 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3. Renate van Ansem is bij het uitvoeren van de
werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Renate van Ansem geen invloed op kan uitoefenen. Renate van Ansem kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Renate van Ansem een overeenkomst is aangegaan.
12.4. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn
partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.
Artikel 13. Overige bepalingen en toepasselijk recht
13.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of
voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet
voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze
bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Renate van Ansem deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
13.2. Renate van Ansem spant zich in om passende
technische en organisatorische maatregelen te treffen
om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies
en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door
derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
13.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle
vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de
overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
13.4. Indien Renate van Ansem in het voordeel van de
klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.
13.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de
overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worden overgedragen als Renate van Ansem daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
13.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene
voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
13.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen
proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
13.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de
bevoegde rechter in het arrondissement waarin Renate
van Ansem is gevestigd, behalve als een wettelijke
verplichting anders bepaalt.
Versie: mei 2025